Tretje mandatno obdobje – v znamenju levice pog.4.

V nedeljo, 15. oktobra 2000, so v državi potekale tretje državnozborske volitve. Vnovič se je odvila predvolilna kampanja, komentatorji in poslanci so vrednotili drugi mandat, zvrstili so se nastopi v glavnem znanih strank in obrazov … Slovenski parlamentarno-zgodovinski proces je zlagoma in evolutivno tekel naprej. Volitve, ki so potekale na prelomu desetletja, stoletja in tisočletja, same po sebi niso predstavljale nobenega velikega mejnika, toda simbolično so zaznamovale vstopanje v novo dobo. Prvo desetletje po padcu berlinskega zidu, ki ga britanski zgodovinar in najboljši kronist 20. stoletja Timothy Garton Ash[os.] imenuje čas svobode, se je zaključevalo, pričenjalo se je novo desetletje brez imena; izmuzljiv čas nejasnega značaja.[112] Leto prej je bila uvedena skupna evropska valuta, zveza Nato se je razširila s prvimi tremi vzhodnoevropskimi državami, kar je dajalo poseben poudarek združevalnim procesom. Naslednje leto, 5. oktobra 2000, le deset dni pred slovenskimi volitvami, so v Beogradu strmoglavili še zadnjega jugoslovanskega samodržca, srbskega vožda Slobodana Miloševića[os.]. Tamkajšnji parlament so zasedli demonstranti. Vse to je mogoče videti kot historično cezuro neke epohe. Slovenija je bila del teh globalnih tokov, v tretjem državnozborskem mandatu se je tudi sama priključila Evropski uniji in zvezi Nato, s čimer je bil v državi simbolično (morda iluzorno) zaključen proces tranzicije. Tretji mandat je bil povrh vsega tudi zadnji mandat, ki ga je krojila velika Drnovškova[os.] LDS[or.], najmočnejša stranka od leta 1992 naprej. Volilni rezultat 15. oktobra 2000 je bil prej ali slej njen labodji spev.ods.4.1.

* * *

Večini strank, ki so tvorile nekajmesečno vladno koalicijo, se račun na volilno nedeljo ni izšel. SDS[or.] je osvojila 15,8 % glasov, kar ji je prineslo 14 sedežev. V primerjavi s prejšnjimi volitvami je dva izgubila, a to ni bil prav velik poraz v primerjavi z SLS + SKD[or.]. Zagožnova[os.] stranka je prejela le 9,53 % glasov ali 9 mandatov, 19 manj, kot je štiri leta prej znašal skupen uspeh še ločenih SLS[or.] in SKD[or.]. Novoustanovljena Bajukova[os.] NSi[or.] je po drugi strani bila volilno presenečenje, saj je dosegla 8,76 % volilne podpore in zasedla 8 poslanskih mest. Programsko in personalno se je usmerjala v politični prostor stranke SLS + SKD[or.] in ji posledično tudi odtegnila glasove. Njen nedvomni uspeh pa vendarle relativizira dejstvo, da je seštevek prejetih glasov združene SLS + SKD[or.] in NSi[or.] znašal bistveno manj kot leta 1996 seštevek glasov SLS[or.] in SKD[or.]. Vse tri navedene stranke so tako skupaj osvojile le 31 sedežev.[113] ods.4.2.

Politični prostor si je tisto nedeljo v veliki meri podredila stranka dovčerajšnjega mandatarja Drnovška[os.]. LDS[or.] je prejela ogromnih 36,21 % glasov volivcev, kar ji je prineslo 34 sedežev v parlamentu. To je bila zares pošastna zmaga, kakor so svareče opozarjali politični komentatorji.[114] Poleg nje je triumfirala tudi ZLSD[or.], ki je prejela precej več kot pred štirimi leti – 12,07 % glasov (11 mandatov). V parlament sta se prebili še SNS[or.] in DeSUS[or.], vsaka s štirimi poslanci, ob njiju pa tudi Stranka mladih Slovenije (SMS)[or.], novoustanovljeno in nepričakovano volilno presenečenje, ravno tako s štirimi poslanci. Manjšinska poslanca[or.] sta znova postala Roberto Battelli[os.] in Maria Pozsonec[os.].[115] ods.4.3.

* * *

Poslanci tretjega sklica so se na konstitutivni seji zbrali 27. oktobra 2000. Sejo je po ustaljenem protokolu sprva vodil najstarejši poslanec Jožef Bernik[os.], zbor je nagovoril predsednik države Milan Kučan[os.]. Njegove besede so zvenele preudarno in so opozarjale na prelomnost trenutka, na zaključevanje enega časa in začenjanje novega. Predsednik je ugotovil, da je državaods.4.4.

po skoraj 9-ih letih samostojnega življenja stabilna in demokratična. Za to so veliko dobrega storili tudi poslanke in poslanci prejšnjih sklicev. Temelji države, položeni s plebiscitom za samostojno Slovenijo, so trdni, cilji in smer razvoja države so jasni in trajno zavezujejo vse rodove upravljavcev slovenske države.blCit.4.1.

Hkrati je dodal, kako je utemeljeno pričakovati, da bo prav na vas, na poslance tega sklica, padla odgovornost, da odločite o umestitvi Slovenije v Evropsko unijo in s tem določite prihodnost Slovenije in slovenstva.[116] ods.4.5.

Na isti seji, a slaba dva tedna pozneje, so poslanci izvolili novo vodstvo. Četudi prihodnja koalicija še ni bila znana, presenečenj ni bilo. Potencialni naravni zaveznici LDS[or.] in ZLSD[or.] sta brez drugih koalicijskih partnerjev ne nazadnje obvladovali polovico parlamenta. Predsednik parlamenta je postal Borut Pahor[os.], predsednik ZLSD[or.]. Prejel je 63 glasov poslancev. Ravno tako nepolemično kot Pahorja[os.] so poslanci nato izvolili tudi vse podpredsednike parlamenta; funkcijo se prevzeli Miha Brejc[os.], Anton Delak[os.] in Irma Pavlinič Krebs[os.].[117] ods.4.6.

Kakor je bilo v navadi, je državnozborski predsednik takoj po izvolitvi nagovoril poslance, se jim zahvalil za podporo in hkrati opozoril na pomemben detajl, o katerem se tedaj ni veliko razpravljalo; na pomen politične kulture. Pojem se je vse bolj uveljavljal v političnem jeziku, zato se zdi važno, kako ga je razumel predsednik državnega zbora:ods.4.7.

Tukaj smo bili izvoljeni od ljudi na različnih strankarskih listah poslanke in poslanci, ki imamo o mnogih stvareh različna stališča. Ta se bodo seveda kresala v zelo zahtevnih parlamentarnih diskusijah. Prav je, da se te razlike pokažejo. Naša skupna dolžnost in odgovornost do države pa je, da poskušamo vsaj pri najpomembnejših strateških odločitvah države po svojih najboljših močeh omogočati tudi nacionalno soglasje. Naš interes je, da delamo za skupno dobro. Od tega vtisa, prepričanja pri ljudeh, od katerih smo bili izvoljeni, da delamo za skupno dobro, ne glede na razlike med nami, je odvisen v največji meri ugled tega visokega doma. Državni zbor se bo seveda ukvarjal predvsem in najbolj z zakonodajnim delom, toda, in to ni nepomembno, je bil in bo prostor najpomembnejših političnih debat v Sloveniji.[118] blCit.4.2.

Pahor[os.] je torej v sintagmi politična kultura videl vrednostno kategorijo; morda vrednoto, ki je pomenila zahtevno politično delo za skupno dobro, ne glede na razlike med nami. Podobno kot on so jo razumeli (in jo še razumejo) tudi številni komentatorji.ods.4.8.

Slab teden po konstituiranju se je državni zbor že sestal na prvi izredni seji, ki je bila namenjena razpravi in glasovanju o kandidatu za predsednika vlade. Tedaj je v tej vlogi pred poslance že četrtič stopil Janez Drnovšek[os.], pošastni zmagovalec. Večer pred sejo, 15. 11., je podpisal koalicijsko pogodbo štirih strank: Liberalne demokracije Slovenije[or.], Združene liste socialnih demokratov[or.], SLS+SKD Slovenske ljudske stranke[or.] in Demokratične stranke upokojencev Slovenije[or.]. Še prej pa je kot predsednik LDS[or.] podpisal sporazum o sodelovanju s Stranko mladih Slovenije[or.]. Sporazum je določal okvire sodelovanja v državnem zboru in ni bil sestavni del koalicijske pogodbe. SMS[or.] tako ni bila vladna stranka, a je vlado podpirala in z njo sodelovala v nekaterih programskih točkah.[119] ods.4.9.

Drnovšek[os.] se je v svojem predstavitvenem govoru, ki – kakor je sam poudaril – ni bil novum, ampak oris nadaljevanja začetega, ozrl tudi v najbližjo preteklost, v čas Bajukove[os.] vlade. Dejal je, da je do nje prišlo po daljšem obdobju politične stabilnosti.[120] Trditev se zdi nenavadna, četudi drži, da je bila Bajukova[os.] vlada zgolj desna in zato drugačna od predhodnic. Toda vprašanje je, ali je zares prekinila obdobje politične stabilnosti. V klasičnih parlamentarnih demokracijah najrazličnejše koalicijsko-opozicijske transformacije vseh vrst nikakor ne pomenijo politične nestabilnosti; nasprotno, tvorijo samoumevni del političnega življenja, ki je tudi predviden v temeljnih dokumentih države in parlamenta. Drnovškovo[os.] pojmovanje politične stabilnosti je zato bilo precej rigorozno, najbrž bi bil bolj na mestu izraz politična predvidljivost.[121] ods.4.10.

Glasovanje se je izteklo (skoraj) v skladu s pričakovanji in sklenjenimi političnimi dogovori. Drnovšek[os.] je prejel 61 glasov. Simptomatično za nadaljevanje mandata pošastne zmage pa je bilo tedaj dejstvo, da ni bilo razdeljenih vseh 90 glasovnic (ali zgolj kakšna manj), marveč le 67. Opozicijski SDS[or.] in NSi[or.] se mandatarske seje protestno sploh nista udeležili in s tem najavili svoje metode prihodnjega parlamentarnega boja med Davidom in Goljatom. Odločitev za t. i. obstrukcijo sta utemeljili s tem, da se parlamentarnim strankam ni uspelo dogovoriti o vodenju državnozborskih delovnih teles, s čimer je bilo – po njuno – opoziciji onemogočeno opravljanje nadzorne funkcije.[122] ods.4.11.

* * *

Šibkost opozicije, katere jedro sta sestavljali prav SDS[or.] in NSi[or.] (opozicijskega statusa tudi sami nista povsem priznavali Jelinčičevi[os.] SNS[or.] in stranki SMS[or.]), je v precejšnji meri označila tretji mandat in oblike parlamentarnega dela. Koalicije se je sčasoma oprijel vzdevek glasovalni valjar in v takih razmerah je opozicija seveda morala biti ostra, v nasprotnem bi postala le še del folklore. Tako je denimo do dogovora o sestavi delovnih teles prišlo po tem, ko so poslanci opozicije odstopili z vodilnih državnozborskih funkcij.[123] Stalnica mandata je postala obstrukcija, ki jo je opozicija uprizorila že na prvi izredni seji in je opozarjala na njeno nemoč. V celotnem mandatu je to metodo nestrinjanja izrabila kar 111-krat, največkrat ob najbolj odmevnih družbenih temah.[124] ods.4.12.

Med najbolj razvpite parlamentarne razprave tretjega mandata, ki so se končale z obstrukcijo, je sodila tista ob prvi obravnavi na videz tehnicističnega pravno-medicinskega akta – predloga zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih umetne oploditve z biomedicinsko pomočjo, hitri postopek.[125] Zakon je predlagala LDS[or.] in ga podkrepila s številnimi argumenti; da naj področje zdravljenja neplodnosti ne bi bilo v celoti zadovoljivo urejeno; da se je družba spopadala s povečano neplodnostjo, ki je bila posledica modernega načina življenja, in da bi zato lahko umetno oploditev označili kot prepotrebno civilizacijsko pridobitev. Do tod je bil predlog z argumentacijo vred še splošno sprejemljiv, nadaljevanje pa je razburkalo ne le parlament, temveč tudi precej konservativno prebivalstvo. Predlagatelji so namreč v izjemnih primerih priznavali pravico do oplojevanja z biomedicinsko pomočjo tudi ženski, ki ima normalne reprodukcijske sposobnosti in lahko zanosi in rodi zdravega otroka po naravni poti, ne glede na to, ali je poročena, ali živi v zunajzakonski skupnosti, ali pa živi sama. Ta rešitev je še v dnevih pred razpravo sprožala številne žaljive odzive v javnosti, zato je predstavnica predlagateljev Cveta Zalokar Oražem[os.] prosila poslanske kolege in kolegice,ods.4.13.

da se v razpravi izognemo kakršnimkoli stigmatizacijam teh ljudi in tudi ostremu političnemu dialogu. Namen predlagateljev nikakor ni pretirana politizacija tega vprašanja, ali delitev zagovornikov oziroma nasprotnikov tega zakona na mračne, in na drugi strani, na napredne politične sile. Pač pa je naš izključni namen olajšati stisko prizadetih.[126] blCit.4.3.

Njena prošnja je bila uslišana le delno; opozicijski poslanci se niso mogli upreti najrazličnejšim primerjavam, ki so jim med razpravo rojile po glavi.ods.4.14.

Prvi je nastopil France Cukjati[os.]. Vprašljivost predloga je videl v štirih točkah:ods.4.15.

Prvič omogoča umetno oplojevanje tudi tam, kjer ni potrebno, samski plodni ženski. Drugič, da omogoča implantacijo, vnos, posvojitev tujih zarodkov v maternico. Tretjič, da otrokove pravice podreja pravicam, to je željam samske ženske oziroma moškega. In četrtič, predlog ne upošteva stališč medicinske in pravne stroke.blCit.4.4.

Svoje misli je nato razvil v ilustracijo, ki je še nekaj časa žela najrazličnejši, zlasti negativni javni odmev. Tako je dejal:ods.4.16.

Kakor bi bilo smešno, če bi invalidske vozičke dodeljevali zdravim ljudem, tako bi bilo nerazumljivo, če bi medicina umetno oplojevala zdrave plodne ženske. Opravičilo, da imajo nekatere samske ženske travme iz mladosti, nima teže. Če ima samska plodna ženska, ki si želi otroka, tako hud psihični odpor do moških, da je naraven potek oploditve neizvedljiv, potem taka pacientka potrebuje najprej psihiatrično ali psihoterapevtsko pomoč.[127] blCit.4.5.

Podobne napotke je zdravim ženskam, ki bi se odločile za umetno oploditev, dal tudi Pavel Rupar[os.]:ods.4.17.

Če si dve lezbijki želita oploditev in imeti otroka, recimo, da to akceptiram zelo pogojno. Kaj pa če si ga želita dva homoseksualca? Recimo, da pride v bolnico moški, ki je, ki bo trdil absolutno, trdil da je ženska. Prosim lepo, kako ga boste oplodili, a ima tak moški pravico do otroka ali ne, če trdi, da ima vse materinske nagibe, oprostite, to jaz vas sprašujem, jaz vem, da mora imeti maternico. Jaz vem, torej je tak moški predvsem potreben drugega zdravljenja. In ženske, ki si želijo tudi, tudi, in je seveda absolutno nemogoče, ali pa imate morda tako liberalen pristop, da boste znali oploditi tudi kakšnega .../nerazumljivo./ ...[128] blCit.4.6.

Po razpravi je celotna opozicija, ob SDS[or.] in NSi[or.] tudi SNS[or.] in SMS[or.], poleg nje pa tudi koalicijska SLS + SKD[or.], napovedala obstrukcijo. Zakon je bil temu navkljub s potrebno večino sprejet, a mu ni bila usojena dolga življenjska doba. Opozicijski poslanci so vložili zahtevo za razpis naknadnega zakonodajnega referenduma, ki je postajal vse močnejše opozicijsko orodje. Na referendumu, kjer se je močno angažirala tudi Cerkev, so volivci ob nizki udeležbi zakon prepričljivo zavrnili.[129] ods.4.18.

Vélika tema tretjega mandata, ki je postajala vse bolj vseprisotna, je bila debata o t. i. nacionalnem interesu v gospodarstvu. Porajala je množico vprašanj: Kaj sploh pomeni nacionalni interes? Predvideva krilatica večinsko domače lastništvo kapitala? Kaj je domače, kaj tuje? Kaj storiti z državnima bankama, kaj s paradnimi konji gospodarstva?[130] Kaj naj sploh stori država, zlasti ob vseh gospodarskih aferah? Veliko vprašanj in dilem, še več hude krvi … Ko je v javnost prišla vest, da si je menedžment v Elanu razdelil za več kot milijardo tolarjev nagrad, je poslanec Pukšič[os.] v parlamentu vzrojil, da je to samo pri nas možno, v totalnem cirkusu, v totalnem kaosu, kjer se krade, tak da … huje ko pes gre, pa to ni res.[131] ods.4.19.

Ob tej problematiki se je na novembrski seji parlamenta leta 2001 razvila iskriva in konceptualno močna razprava med prvim možem vlade in prvim možem opozicije. Janez Janša[os.] je v ta namen smotrno izkoristil institut poslanskega vprašanja predsedniku vlade. Janšo[os.] je v prvi vrsti zanimala vladna strategija privatizacije bank; Drnovška[os.] je tudi konkretno vprašal, ali se mu zdi dobro, da večinski lastniki Banke Koper postanejo italijanske banke in večinski lastniki Nove Kreditne banke Maribor avstrijske banke?[132] ods.4.20.

Premier je odgovarjal mirno kot zmeraj, argumentirano in precej splošno. Poudaril je, kako še ni sprejeta nobena odločitev in da je o natančni usodi bank še prezgodaj govoriti. Ob tem je nazorno ilustriral vso kompleksnost fraze nacionalni interes in načelno stališče vlade:ods.4.21.

Tisto, proti čemur smo večkrat nastopali, tudi v javnosti, pa je bila zgolj ideja ali percepcija, da bi naša podjetja, naši menedžerji iz gospodarskih, industrijskih, trgovskih podjetij privatizirali tudi banko. To bi bil najslabši način privatizacije bančništva po naši oceni. Zato, ker so to podjetja, ki so praviloma komitenti banke. V prejšnjem sistemu smo imeli tovrstno prepletanje funkcij, po eni strani kreditojemalcev bank, po drugi strani upravljavca bank kot lastnika bank s strani takšnih podjetij. /…/ Iz tega je pravzaprav tudi vidno, da bi tudi prodaja, recimo, Ljubljanske banke slovenskim podjetnikom ali slovenskim lastnikom nikakor ne pomenila dolgoročno slovenskega lastništva, ker lahko ti že jutri, ko dobijo boljšo ponudbo od tujih partnerjev, svoj delež prodajo naprej, in na to država seveda nima potem nobenega vpliva več.blCit.4.7.

V nadaljevanju je še spretno okrcal prvaka opozicije. V odgovoru na vprašanje, ali je dobro, da je bila zasebna koprska banka prodana italijanskemu kapitalu, je omenil, da je bila prodaja pač legitimna pravica lastnikov in da naj zato opozicija ne pričakuje od vlade, da intervenira tako, kot bi intervenirala morda v kakšnem drugem sistemu.[133] ods.4.22.

* * *

Na polovici tretjega mandata je prišlo do pričakovane spremembe na čelu vlade. Parlamentarna koalicija je ostala nespremenjena, zamenjal se je le premier. Janez Drnovšek[os.] se je po desetih letih vodenja vlade odločil, da se bo potegoval za mesto predsednika republike. Prvega decembra 2002 so mu volivci dodelili petletni mandat šefa države. Njegov naslednik je bil tedaj že znan; to je bil finančni minister Anton Rop[os.]. Po besedah opozicijskega poslanca Jožefa Jerovška[os.] je Rop[os.] že nekaj časa kotiral kot dejansko kronski princ. Jaz sem gospoda Ropa že dve leti od bolezni gospoda Drnovška v prijateljskem pogovoru malo za hec imenoval prestolonaslednik.ods.4.23.

Postopek njegovega imenovanja (in posledično postopek imenovanja njegove vlade) je bil enak rednim povolilnim mandatarskim scenarijem. Parlament se je zato 11. decembra 2002 sestal na izredni seji, kjer je razpravljal in odločal o novem predsedniku vlade.[134] ods.4.24.

Opozicija je bila v svojih nastopih izjemno kritična; napadala je tako kandidata kot stranko LDS[or.]. Za Ropa[os.] so njeni poslanci trdili, da predstavlja najbolj pristno sliko politike Liberalne demokracije Slovenije, brez retuširanja in zameglitve preteklih desetih let (Andrej Bajuk[os.]), in da pravzaprav sploh ni ključno vprašanje, kdo iz LDS-a bo mandatar, ampak je naše ključno vprašanje, vprašanje vse Slovenije, kdaj bomo zamenjali oblast LDS (Lojze Peterle[os.]). Vsej ostrini navkljub pa presenečenj ob glasovanju ni bilo, koalicija je bila še zmerom trdna. Rop[os.] je prejel 63 glasov poslank in poslancev.[135] Dober teden kasneje je bila izvoljena tudi njegova vlada.[136] ods.4.25.

Vzdušje v parlamentu je bilo v drugi polovici mandata vse bolj naelektreno, opozicijsko-koalicijska trenja, zlasti nasprotja na osi SDS[or.] [137] in NSi[or.] proti LDS[or.], so bila vse pogostejša. Opozicijski stranki sta bili mnenja, da ne odločata o ničemer, se čutili odrinjeni in preslišani … Posledično sta zahtevali neposredni prenos državnozborskih sej in zagrozili, da bosta do uresničitve zahteve v delu parlamenta sodelovali le selektivno.[138] Poudarjali sta monopol oblasti stranke LDS[or.], a se tudi sami zapletali v ideje o lastnem ekskluzivizmu. Generalni sekretar LDS[or.] Gregor Golobič[os.] je tako na televizijskem soočenju opazno zmedel opozicijske politike Janeza Janšo[os.], Barbaro Brezigar[os.] in Vaska Simonitija[os.], ko jih je vprašal, ali bi sprejeli vabilo LDS[or.] v vlado. Janša[os.] se je sprva oddaljeval od vprašanja in ponavljal A ste pozabili volivce? (nato je spretno odvrnil, da ne želi biti v poziciji, kot je danes SLS[or.]), Brezigarjeva[os.] se je le naivno smehljala, Simoniti[os.] pa je zaprepadeno dejal čakte, no.[139] Razhajanja so se stopnjevala, ena redkih točk, ki je povezovala skoraj vse poslance, je bilo stališče do vstopa v EU in Nato. Državni zbor je zato brez težav sprejemal potrebno uskladitveno zakonodajo in februarja 2003 tudi spremenil ustavo. Poslanci so z njim omogočili prenos dela suverenosti na drugi subjekt.[140] ods.4.26.

Parlamentarne debate so velikokrat bile izjemno ostre, polne cinizma in tudi vroče krvi. Tema, kjer so se poslanci spopadli na vso moč in bili neprizanesljivi z žaljivkami, je tedaj postalo vprašanje t. i. izbrisanih; problematika, ki je še naslednja leta dvigovala temperaturo ne le v parlamentu, marveč tudi v širši javnosti. Izbrisani so postala prvovrstna politična vest, njihova zgodba pa je v svojem bistvu kazala mračno plat slovenske tranzicije. Izbrisani so bili namreč ljudje, ki jih je slovenska država po osamosvojitvi preprosto izbrisala iz registra prebivalstva, s čimer jim je odvzela vse ustavne pravice. V zanj značilnem pretiravanju je izbris opisal ombudsman Matjaž Hanžek[os.] in ga primerjal z nacističnimi težnjami po izbrisu Židov.[141] Težke besede, vprašljiva primerjava, a nepopustljivi Hanžek[os.] je s tem pokazal težo problema; opozoril je na sistematično teptanje temeljnih človekovih pravic. Izbris velja interpretirati v kontekstu časa, znotraj evforičnega postosamosvojitvenega vzdušja, ko se je država izgrajevala. Okoliščine sicer ne opravičujejo kršenja človekovih pravic, ponujajo pa možnost njegove širše interpretacije, zlasti političnih stališč, ki so se vnela desetletje pozneje. ods.4.27.

Izbrisani so postali parlamentarna tema po aprilu 2003, ko je ustavno sodišče odločilo, da jim mora vlada urediti status. Ta je zato v državni zbor poslala predlog ustreznega zakona.[142] In v parlamentu se je razbesnel vihar … Opozicijo je zlasti razburilo dejstvo, da bi lahko izbrisani zahtevali denarne odškodnine, ki bi utegnile segati v vrtoglave višine. Poleg tega so predlagateljem očitali poskus razstavitve temeljnih vrednot naše državnosti, na katerih stoji naša država, in s tem tudi države same (Majda Zupan[os.]), in relativizirali (celo cinično smešili) argumente zagovornikov človekovih pravic. Poslanec Janša[os.] je bil strašno ganjen nad zavzemanjem za človekove pravice, še posebej, ko gre za politični interes, in je težko skrival solze. Po njihovem mnenju je bila večina izbrisanih nasprotnikov nastajajoče slovenske države in bi zato naj bili v prihodnje gotovi volivci svojih ideoloških zaveznikov iz vrst koalicije (Janez Janša[os.]). Zagovorniki zakona so opozicijske kritike enačili z demagogijo in tezo o potencialnih volivcih kot teniško žogico vračali nazaj. Poslanec Roman Jakič[os.] je denimo Janšo[os.] vprašal, ali ni potemtakem Demos[or.] želel z izbrisom vplivati na volitve leta 1992.[143] ods.4.28.

V dvorani je bilo tistega dne nemirno. Ko je ura odbila enajst zvečer, je podpredsednica parlamenta Irma Pavlinič Krebs[os.] po večkratnem pozivanju k umiritvi ugotavljala, kako rahlo neprištevni, mislim, da postajamo vsi. Večina poslancev je predlog naposled sprejela in zakon je lahko nadaljeval pot skozi parlamentarno proceduro.[144] Toda opozicija se s tem ni sprijaznila in je zahtevala razpis referenduma. Politična saga se je nadaljevala in stopnjevala in ne nazadnje res postala sredstvo za zbiranje (ali nižanje) političnih točk.[145] Do konca tretjega in nato četrtega mandata in nato še petega mandata ni dočakala epiloga. Notranji minister Rado Bohinc[os.] je začel vmes izdajati izbrisanim t. i. dopolnilne odločbe o ureditvi statusa, zavoljo česar je proti njemu opozicija sprožila interpelacijo. Ta sicer ni bila uspešna, a jo je podprla SLS[or.] [146] in bila zato aprila 2004 izključena iz koalicije. Slednja je temu navkljub še zmerom štela 49 glasov.[147] ods.4.29.

* * *

V zadnjih mesecih tretjega mandata se parlamentarna razhajanja niso zmanjšala, nasprotno, zaradi bližajočih se volitev so ostajala vsaj tako ostra kot prej. Junija 2004 so politično temperaturo že predčasno dvignile volitve v evropski parlament, kamor so slovenski volivci prvič volili svoje poslance. Na sedem bruseljsko-strasbourških stolčkov so izvolili tudi štiri državnozborske poslance, ki jim je zato predčasno prenehal mandat. Po mnenju komentatorjev je postal tragični junak tistih volitev predsednik parlamenta Borut Pahor[os.], ki je bil kljub zadnjemu mestu na proporcionalni listi izvoljen na podlagi preferenčnega glasu. Državni zbor je bil ob predsednika, ravno tako pa tudi ob podpredsednika, saj je evropski poslanec postal še Miha Brejc[os.]. Zanj (in še za nekatere druge evropske poslance) se je v javnosti uveljavilo prepričanje, da so bili v Bruselj poslani po principu zlate brce [148] oz. na podlagi starega rimskega političnega rekla promoveatur ut amoveatur. Državni zbor si je tako moral v svojem finalu izbrati novo vodstvo. Novi predsednik je brez težav postal Pahorjev[os.] strankarski kolega Feri Horvat[os.], pri volitvah podpredsednika iz vrst opozicije pa se je zapletlo. Slednja je namreč kot Brejčevega[os.] naslednika predlagala Dimitrija Rupla[os.], dovčerajšnjega koalicijskega zunanjega ministra, dolgoletnega člana LDS[or.], ki se je tik pred koncem mandata s stranko razšel, se vrnil na poslansko mesto v parlament in se zbližal z najmočnejšo opozicijsko stranko SDS[or.]. V Ruplu[os.] so koalicijske stranke posledično videle preračunljivega konvertita in osebo, ki ni primerna za tako visoko funkcijo. Po besedah poslanca Partljiča[os.] bi se koalicijskim poslancem še krave smejale, če bi svoj glas namenili Ruplu[os.].[149] Predlog opozicije, ki je nedvomno imela poslovniško pravico do enega podpredsednika, naposled ni bil sprejet. Rupel[os.] je prejel 42 glasov (le štiri premalo).[150] ods.4.30.

V že povsem predvolilnem ozračju, ki pa je bilo hkrati nekoliko počitniško obarvano, se je parlament 31. avgusta 2004 sestal še na zadnji odmevnejši seji tretje legislature. Poleg problematike izbrisanih so poslanci obravnavali interpelacijo o delu celotne vlade, ki jo je pripravila opozicija. Razprava je bila tisti dan živa, bila je vsebinska, a tudi polna političnih teorij, volilnih scenarijev in zmerljivk med poslanci opozicije in koalicije. Volilni finale se je nezadržno bližal … Vodja opozicije Janez Janša[os.] je trdil, kako je interpelacija ob koncu mandata povsem na mestu, saj je interpelacija vendar instrument nadzora parlamenta nad vlado, ki v parlamentarni demokraciji potrjuje odgovornost vlade izvoljenim predstavnikom ljudstva in volivcem na sploh. Z njo zgolj zahtevajo od vlade, da ob koncu mandata položi račune, in to v državnem zboru, katerega ustavna funkcija je nadzor nad delom vlade. Toda predstavniki vlade in poslanci koalicije mu niso verjeli. Predlagateljem interpelacije so očitali, da sploh niso mislili resno, ko so jo napisali in ko jo zagovarjajo. Ta razprava me vse bolj spominja na slab predvolilni shod, s katerim ste nas pripeljali v situacijo, da se dogaja v prostorih državnega zbora, je ostro pribil Feri Horvat[os.]. Po njegovem je interpelacija služila le volilni kampanji, čim bolj poceni volilni kampanji, TV in medijskemu soočanju v prostorih državnega zbora, kar nič ne stane, seveda prostor in čas v medijih je treba strankam plačevati.ods.4.31.

Poslanci so se medsebojno obkladali z očitki na račun prostočasnih aktivnosti, civilnodružbenih funkcij in namišljene politične preteklosti. Sporno je postalo, da je Tone Anderlič[os.] predsednik Avto-moto zveze, da igra Janša[os.] golf na Mauriciusu, da je Peterle[os.] predsednik Čebelarske zveze Slovenije … Andrej Bajuk[os.] je podpredsednici parlamenta Irmi Pavlinič Krebs[os.] celo zabrusil, da je gospa tovarišica, kar pa je gospa stoično in politično vešče prenesla. Bajuku[os.] je odvrnila, kako tovarišica pomeni, da štejete, da sem vaša prijateljica in zaveznica, hvala lepa za kompliment.[151] ods.4.32.

Razprava je tistega dne med volivci prejkoslej ustvarila vtis, da v parlamentu ni veliko prijateljev in zaveznikov, marveč le ostri politični nasprotniki, z diametralno nasprotnimi stališči o preteklosti in prihodnosti države.ods.4.33.

* * *

Javnomnenjsko sliko o parlamentu kot o neučinkoviti instituciji, kjer se v prazno vrtijo neskončno dolge in dolgočasne razprave, le občasno pa se v njem zanimivo zaiskri, tudi v tretjem mandatu popači državnozborska statistika. Delavnost in učinkovitost parlamenta, ki je prav v tem mandatu zaključeval z zakonodajnim delom pristopnega procesa v EU, je ostajala na visoki ravni. Skupno število sprejetih aktov je bilo sicer nižje kot v prejšnjem mandatu, a je bila njihova struktura drugačna. V tretjem mandatu je bilo sprejetih več zakonov, zlasti t. i. zakoni EU.[152] ods.4.34.

Po mnenju obeh predsednikov parlamenta, Pahorja[os.] in Horvata[os.], je tako bilo opravljeno veliko delo po obsegu in pomembno delo po vsebini.[153] Poleg implementacije evropskega pravnega reda je državni zbor ne nazadnje spremenil ustavo in se tudi sam organizacijsko prilagodil; med drugim je ustanovil Odbor za zadeve EU. Ob tem so poslanci, kakor vselej, opravljali svojo nadzorno funkcijo; ustanovili so dve preiskovalni komisiji in obravnavali štiri interpelacije.[154] V primerjavi s prejšnjim mandatom, ko je bilo ustanovljenih pet preiskovalnih komisij, je njihovo število znatno upadlo. Sklepati moremo, da je v tedanjih opozicijsko-koalicijskih razmerjih preiskava izgubila visoko mesto med metodami parlamentarnega boja in so se poslanci raje odločali za uporabo drugih orodij. Mednje sta v tretjem mandatu gotovo sodila institut poslanskih vprašanj in pobud – število slednjih je bistveno zraslo, na skupno 2340 – in že omenjena novost slovenske parlamentarne prakse, t. i. obstrukcija. Kot obstrukcijo so poslanci razumeli skrajno sredstvo nasprotovanja sprejetju odločitev in jo izvajali tako, da so zapustili sejo.[155] ods.4.35.


Opombe:

[112] : Jahrhundertwende: Weltpolitische Betrachtungen 2000-2010. München, str. 17–18 [bibl].

[113] Slovenski almanah 2001. Ljubljana, str. 125 [bibl].

[114] : Pošastna zmaga. V: Delo. [bibl].

[115] Slovenski almanah 2001. Ljubljana, str. 125 [bibl].

[116] Dobesedni zapis 1. seje III. mandata DZ z dne 27. 10. 2000. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=1B8D4049EC228A37C125698B002CD9D4, (11. 6. 2014) [bibl].

[117] Dobesedni zapis 1. seje III. mandata DZ z dne 10. 11. 2000. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=4A56DB6CA7F89368C125699700247E04, (11. 6. 2014) [bibl].

[118] Dobesedni zapis 1. seje III. mandata DZ z dne 10. 11. 2000. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=4A56DB6CA7F89368C125699700247E04, (11. 6. 2014) [bibl].

[119] Dobesedni zapis 1. izredne seje III. mandata DZ z dne 16. 11. 2000. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=C7CD30DED651B5D9C125699D002F5829, (11. 6. 2014) [bibl].

[120] Dobesedni zapis 1. izredne seje III. mandata DZ z dne 16. 11. 2000. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=C7CD30DED651B5D9C125699D002F5829, (11. 6. 2014) [bibl].

[121] Po drugi strani pa je mogoče izjavo interpretirati tudi drugače, v smislu teze Petra Jambreka[os.], da Milan Kučan[os.] in Janez Drnovšek[os.] hote ali nehote stabilizirata socialni sistem. – : Slovenija v letu 2001. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107235430, (5. 6. 2012) [bibl].

[122] : Slovenija v letu 2001. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107235430, (5. 6. 2012) [bibl]; , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 322 [bibl].

[123] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 322, str. 323–326 [bibl].

[124] Poročilo o delu Državnega zbora v mandatnem obdobju 2000–2004. Ljubljana, str. 28 [bibl].

[125] Dobesedni zapis 5. seje III. mandata DZ z dne 18. 4. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=03D9661508C0EA69C1256A39004C255F, (11. 6. 2014) [bibl].

[126] Dobesedni zapis 5. seje III. mandata DZ z dne 18. 4. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=03D9661508C0EA69C1256A39004C255F, (11. 6. 2014) [bibl].

[127] Dobesedni zapis 5. seje III. mandata DZ z dne 18. 4. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=03D9661508C0EA69C1256A39004C255F, (11. 6. 2014) [bibl].

[128] Dobesedni zapis 5. seje III. mandata DZ z dne 18. 4. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=03D9661508C0EA69C1256A39004C255F, (11. 6. 2014) [bibl].

[129] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 328 [bibl].

[130] Jože : Slovenija v letu 2002. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107239011, (5. 6. 2012) [bibl].

[131] : Slovenija v letu 2002. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107239011, (5. 6. 2012) [bibl].

[132] Dobesedni zapis 10. seje III. mandata DZ z dne 20. 11. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=30B662094B63DA47C1256B10003F6A85, (11. 6. 2014) [bibl].

[133] Dobesedni zapis 10. seje III. mandata DZ z dne 20. 11. 2001. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=30B662094B63DA47C1256B10003F6A85, (11. 6. 2014) [bibl].

[134] Dobesedni zapis 24. izredne seje III. mandata DZ z dne 11. 12. 2002. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=85D7C5DCEFE9C960C1256C950032226F, (11. 6. 2014) [bibl].

[135] Dobesedni zapis 24. izredne seje III. mandata DZ z dne 11. 12. 2002. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=85D7C5DCEFE9C960C1256C950032226F, (11. 6. 2014) [bibl].

[136] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 344–345 [bibl].

[137] Socialdemokratska stranka (SDS)[or.] se je jeseni 2003 preimenovala v Slovensko demokratsko stranko[or.] (kratica je ostala ista – SDS[or.]).

[138] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 346–350 [bibl].

[139] : Slovenija v letu 2003. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107443781, (5. 6. 2012) [bibl].

[140] Po ustavnem zakonu so morali prenos dela suverenosti potrditi volivci na referendumu, ki je bil 23. marca 2003. Velika večina jih je podprla vstop v EU (89,64 %), do Nata so bili nekoliko bolj zadržani (66,08 %). – , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 348–349 [bibl].

[141] : Slovenija v letu 2003. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107443781, (5. 6. 2012) [bibl].

[142] Predloga zakona o stalnem prebivanju tujcev z državljanstvom drugih držav naslednic nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, ki so imeli na dan 23. 12. 1990 in 25. 2. 1992 v Republiki Sloveniji prijavljeno stalno prebivališče.

[143] Dobesedni zapis 30. seje III. mandata DZ z dne 27. 10. 2003. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=B3B5E1DAF6C9F8A3C1256DD30046D7D0, (11. 6. 2014) [bibl].

[144] Dobesedni zapis 30. seje III. mandata DZ z dne 27. 10. 2003. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=B3B5E1DAF6C9F8A3C1256DD30046D7D0, (11. 6. 2014) [bibl].

[145] Parlament je o problematiki med drugim razpravljal tudi tik pred koncem mandata, 1. 9. 2004, ko je bila na dnevnem redu zahteva opozicije za razpis referenduma o t. i. sistemskem zakonu, ki ureja status izbrisanih. Koalicija je razpisu referenduma nasprotovala, opozicija pa je tako stališče pojmovala kot ustavni udar. Njeni poslanci so zato napovedali obstrukcijo − ob glasovanju so zapustili razpravno dvorano. – Dobesedni zapis 50. izredne seje III. mandata DZ z dne 1. 9. 2004. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=9C0439CE5B3BF6E5C1256F1200328CA5, (11. 6. 2014) [bibl].

[146] Stranka SLS + SKD[or.] se je spomladi 2002 preimenovala v zgolj SLS[or.].

[147] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 357–362, 369 [bibl].

[148] : Slovenija v letu 2004. Dostopno na: Multimedijski center: MMC RTV Slovenija. , http://tvslo.si/#ava2.107445953, (5. 6. 2012) [bibl].

[149] , , : Parlamentarna izkušnja Slovencev: 1848-2004. Ljubljana, str. 367 [bibl].

[150] Dobesedni zapis 38. seje III. mandata DZ z dne 12. 7. 2004. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=3CD99B09046BCC20C1256ED70046FCD5, (11. 6. 2014) [bibl].

[151] Dobesedni zapis 50. izredne seje III. mandata Državnega zbora z dne 31. 8. 2004. Dostopno na: Državni zbor RS. , http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat=III&type=sz&uid=D4791EDCAFFEB6DFC1256F11003110D5, (11. 6. 2014) [bibl].

[152] Poročilo o delu Državnega zbora v mandatnem obdobju 2000–2004. Ljubljana, str. 3–4, 29–31 [bibl].

[153] Poročilo o delu Državnega zbora v mandatnem obdobju 2000–2004. Ljubljana, str. 3 [bibl].

[154] Poročilo o delu Državnega zbora v mandatnem obdobju 2000–2004. Ljubljana, str. 3–4, 42–43, 67–69 [bibl].

[155] Poročilo o delu Državnega zbora v mandatnem obdobju 2000–2004. Ljubljana, str. 28–29, 41–42 [bibl].


<<

>>