Vojaške tovorne žičnice
Marija Kos
Poleti 1915 so za prevoz tovora na težje dostopna območja soškega bojišča na italijanski in avstrijski strani začeli graditi dostavne žičnice. V avstro-ogrski vojski so jih gradili in vzdrževali posebni žičniški oddelki in čete v sestavi železniškega polka. Na jugozahodnem bojišču so jih za oskrbo soške fronte postavili 245,7 km. Vozičke, jeklenice in kljuke so izdelovali tudi v jeseniški železarni. Gradili so eno- in večtirne žičnice, nekatere z avtomatskim oprijemalcem in vozički, primerljivimi z današnjimi nihalkami.
Iz smeri Bohinja so tovor od Zlatoroga pošiljali po obsežnem sistemu žičnic prek številnih vmesnih postaj (Kopišče, Felswand, Planina Na kraju) do bogatinskega sedla, kamor so vsak dan dostavili od 40 do 50 ton tovora. Jeseni 1916 so žičnice podaljšali do neposrednega bojišča na Krnu in Mrzlem vrhu z odsekoma proti Peskom in čez Planino Duplje, Prehodce, Planino na Zgornjih Prodih do izvira Tolminke. Bojišča na Mrzlem vrhu in Vodelu so oskrbovali tudi z žičnico s planine Polog, prek Planine Sleme do Zastenarjeve planine, težko dostopne položaje na območju Javorščka, Vršiča in Lipnika pa z manjšimi žičnicami iz doline Lepene, planine Golobar in Drežnice.
Žičnica, speljana čez gorski prelaz Vršič je povezovala zaledje soške fronte z oskrbnim središčem v Kranjski Gori in begunska taborišča na severni in južni strani Vršiča. Do končne postaja žičnice v bližini Kala-Koritnice so vsak dan prepeljali okoli 200 ton tovora.